W czasie ciąży kobieta przybiera na wadze średnio 11-15  kilogramów. Zdarza się jednak często, że tyjemy o wiele więcej i wtedy po porodzie powrót do dawnej figury jest trudniejszy. Przy nadwadze, obok lekkostrawnej diety najważniejsza jest aktywność fizyczna. Dlatego tak popularna stała się gimnastyka dla kobiet w ciąży i po porodzie.

 

W czasie zajęć dla ciężarnych ćwiczenia są tak dobrane, aby wzmacniać mięśnie i poprawiać kondycje w celu:

-zapobiegania nadmiernej nadwadze

-jako profilaktyka /leczenie dolegliwości bólowych pleców

-w celu zwiększenia wydolności fizycznej tak potrzebnej do porodu

-jako aktywne  przygotowanie do urodzenia dziecka (techniki oddechowe, nauka przyjmowania pozycji aktywnych, ćwiczenie mięśni Kegla)

Zajęcia dla kobiet w ciąży prowadzi się w umiarkowanym tempie i obciążeniu.

 

Ćwiczenia powinny uwzględniać:

-elementy wzmacniające mięśnie –jako profilaktyka bólów stawowych

-ćwiczenia krążeniowe-jako profilaktyka obrzękowa

-ćwiczenia oddechowe- dotlenianie mamy i dziecka

-ćwiczenia rozciągające

 

Zajęcia dla ciężarnych to czas na miłe spotkania , możliwość porozmawiania na tematy około ciążowe i po urodzeniu dziecka. Przed przystąpieniem do ćwiczeń powinna być wydana zgoda lekarza prowadzącego ciążę na gimnastykę. Zaleca się zajęcia od 10 tygodnia ciąży i jeśli wszystko przebiega fizjologicznie można uczęszczać na ćwiczenia do samego końca. Lekarze chętnie namawiają na tego typu zajęcia ponieważ odpowiednio dobrany ruch bardzo korzystnie wpływa na samopoczucie kobiety, przygotowuje ją do porodu jak również dobroczynnie działa na dziecko. W wielu badaniach dowodzono iż kobiety systematycznie uprawiające ruch w ciąży rodzą dzieci z wyższą skalą Apgar.