Nałóż sobie jeszcze kawałek tortu, teraz musisz jeść za dwoje! Słyszałyście kiedyś taką zachętę? Pora obalić mit podwójnej porcji. Ciąża to okres jedzenia dla dwojga, a nie za dwoje!

Posiłki spożywane podczas tych szczególnych 9 miesięcy powinny być przede wszystkim odpowiednio zbilansowane. Dobrze skomponowana dieta, bogata w witaminy i składniki odżywcze, ma znacznie nie tylko dla prawidłowego rozwoju płodu, ale może też mieć duży wpływ na późniejsze życie naszego dziecka, na przykład poprzez zapobieganie występowania alergii pokarmowych. Na jakie produkty zatem powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas codziennych zakupów?

 – Warto podkreślić, że ciąża to „czas gromadzenia zapasów”, składających się z witamin, składników mineralnych oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które będą potrzebne organizmowi do wytwarzania pełnowartościowego mleka w czasie laktacji – wyjaśnia dr Katarzyna Okręglicka, dietetyk z Uniwersytetu Warszawskiego, ekspertka Akademii MamaPyta.pl – Do niedawna funkcjonowało nieprawidłowe przekonanie, że kobieta w ciąży powinna jest dwa razy więcej niż zwykle, czyli około 4 tysięcy kalorii. To zdecydowanie za dużo! Zapotrzebowanie na energię wzrasta tylko o 360 kalorii dziennie w II trymestrze ciąży i o 475 w III trymestrze.

Warto jednak pamiętać o tym, aby tych dodatkowych kalorii nie uzupełniać przez bezkarne podjadanie czekoladowych batoników. Zamiast sięgania po słodkie przekąski, powiększmy nasz jadłospis o 200 g warzyw, 100 g owoców i produktów mlecznych oraz 70 g mięsa. W III trymestrze dodajmy do tego kromkę chleba.