Uwaga na wagę

 Często zdarza się, że zaburzenia wagi u kobiet w czasie ciąży mają zły wpływ na stan zdrowia dziecka. Gdy nasz wskaźnik masy ciała (BMI) jest niewystarczający, może skutkować to niedoborem masy ciała u noworodka. Dlatego gdy jesteśmy zbyt chude, warto, po zasięgnięciu rady lekarza, jeść nieco bardziej kalorycznie. Odwrotna zasada obowiązuje kobiety, które przed zajściem w ciążę cierpiały na nadwagę lub otyłość. Bilans dodatkowych kilogramów przybieranych podczas 9 miesięcy powinien być mniejszy niż u kobiet z niedowagą lub idealnym BMI, bowiem mogą prowadzić do pojawienia się cukrzycy ciążowej, nadciśnienia indukowanego ciążą oraz stanu przedrzucawkowego. Istnieje także prawdopodobieństwo wystąpienia komplikacji podczas porodu, poprzez zbyt wysoką wagę dziecka, prowadzącą do konieczności wykonania cesarskiego cięcia.

Jak zatem powinna zmieniać się nasza waga podczas ciąży? – Kobiety z niedowagą powinny przytyć maksymalnie 18 kilogramów, te z prawidłowym BMI do 16, natomiast panie cierpiące na nadwagę, nie powinny przekroczyć granicy 11 kilogramów – wyjaśnia dr Okręglicka.

Jeśli przed ciążą uprawiałyśmy regularnie sport, nie ma przeciwwskazań, aby zaprzestać ruchu podczas oczekiwania na dziecko. Z drugiej strony ciąża nie jest odpowiednim momentem na diametralną zmianę swojego trybu życia i podjęcie decyzji o intensywnym uczęszczaniu na siłownię. Jeśli do tej pory zamiast bieżni wybierałyśmy kanapę, nie podejmujmy ciężkiego wysiłku fizycznego. Dla aktywnych mam zalecamy zajęcia fitness dla ciężarnych, a dla tych preferujących siedzący tryb życia – spacery i proste ćwiczenia możliwe do wykonywania w domu. Oczywiście wszelkie rodzaje aktywności powinny być skonsultowane z lekarzem.

Śniadanie

Jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez pieczywa, sięgaj po bułkę lub chleb z mąki z pełnego przemiału bogatej w witaminy B1, niacyny, magnez, żelazo, cynk i pewne ilości białka. Pełnoziarnista mąka dostarczy Ci także błonnika, który wyreguluje działanie układu pokarmowego.

Zamiast wędlin, które zawierają dużo soli i fosforanów, połóż na kanapkę plasterek pieczonego mięsa. To ważne źródło wartościowego białka, witamin B6 i PP, B12 oraz cynku i dobrze przyswajalnego żelaza. Będąc w ciąży, nasze zapotrzebowanie na żelazo wzrasta o połowę! Dostarczając go regularnie zapobiegniesz niedokrwistości, infekcji w drogach moczowych oraz przedwczesnemu porodowi. Zamiast mięsa, na kanapki możemy położyć również ser twarogowy lub żółty. Nie powinniśmy jednak jeść go często – jest tłusty i bardzo słony.