Kolacja

Na koniec dnia polecamy lekką kolację. Może to być miseczka twarożku z rzodkiewką lub sałatka owocowa. Szczególnie bogate w witaminy są: pomarańcze, grejpfruty, truskawki, maliny, porzeczki, poziomki, agrest, kiwi i morele. Aronia, czarna porzeczka, truskawki, winogrona i jabłka zawierają dość znaczną ilość flawonoidów. Witamina C ułatwia wchłanianie żelaza. Warzywa i owoce bogate w tę witaminę powinny być spożywane właściwie przy każdym posiłku.

Ile zatem możemy zjeść owoców w ciągu dnia? – W I trymestrze ciąży zalecam spożywać 300 g owoców dziennie, a w II i III trymestrze około 400 g. Może być to więc sałatka z kiwi lub mandarynki, połowy jabłka czy gruszki oraz kilku śliwek – proponuje dr Katarzyna Okręglicka

Oprócz dbania o jedzenie, nie możemy zapominać także o odpowiednim nawodnieniu, które pozwala na złagodzenie uciążliwych dolegliwości związanych z ciążą, takich jak poranne nudności i wymioty, zaparcia, suchość skóry czy infekcje dróg moczowych. Woda spożywana przez kobietę podczas ciąży jest niezbędna do produkcji płynu owodniowego oraz prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek dziecka, zwłaszcza komórek ośrodkowego układu nerwowego, które są szczególnie wrażliwe na jej niedobór. W czasie ciąży powinniśmy pić co najmniej 300 ml wody więcej niż zwykle, czyli około dwóch litrów, natomiast podczas karmienia piersią wypijajmy nawet trzy litry płynów.

Oprócz powyższych zasad, pamiętajmy przede wszystkim o najprostszych regułach – unikaniu nadmiaru tłuszczy, cukrów, fast foodów i „pustych kalorii”. Zamiast batonika sięgnijmy po orzechy, ziemniaki zastąpmy kaszą, a słodkie napoje wodą. Chociaż powiedzmy też sobie wprost – drobne przyjemności podczas ciąży są czasem zalecane…