Chociaż słowo tłuszcz nie kojarzy się raczej dobrze, a tym bardziej jeśli chodzi o sprawy zdrowotne, to jednak pewne tłuszcze są… dobre.

 

Alfa i Omega

Składnikami odżywczymi, które mają ogromne znaczenie w diecie dziecka są między innymi: białko, jod, cynk, żelazo, witaminy z grupy B, ale także kwasy tłuszczowe Omega – 3: DHA – kwas dokozaheksaenowy, EPA – kwas eikozapentaenowy. Kwasy tłuszczowe omega-3 są bardzo ważne w diecie każdego człowieka, szczególnie tego małego, którego organizm dopiero się rozwija.

Niezwykle ważne jest to, by w okresie ciąży dostarczać organizmowi odpowiednią ilość tłuszczy, ponieważ dieta bogata w kwasy omega-3 może zapobiegać powikłaniom położniczym: przedwczesnym porodom i nadciśnieniu ciążowemu. Przypuszcza się, że ich niedobór może stanowić zagrożenie życia dla wcześniaków ze względu na możliwość wystąpienia niewydolności oddychania. Co ciekawe badania wykazały, że suplementacja matek kwasami w okresie ciąży i laktacji powoduje podwyższenie ilorazu inteligencji dzieci w wieku 4 lat. Należy jednak mieć na uwadze, że kwasy tłuszczowe omega-3 w mleku matki występują w niewielkich ilościach.  Dlatego, poza uzupełnianiem diety matek karmiących piersią, ważna jest także odpowiednia suplementacja niemowlęcia kwasami omega-3.

Dieta dzieci charakteryzuje się za małym udziałem kwasów tłuszczowych Omega-3. Jest to spowodowane nie tylko nieprawidłową strukturą spożycia tłuszczów (za dużo tłuszczów nasyconych), lecz także niewystarczającym spożyciem ryb morskich. Większość dzieci po ryby sięga sporadycznie albo po prostu w ogóle ich nie jada, bo ich nie lubi. Stąd też, podawanie Omega-3 dziecku jest tak ważne – zwłaszcza w pierwszych latach życia, kiedy organizm tak intensywnie się rozwija.