Serce jest jednym z ważniejszych organów ludzkiego organizmu. Jest to pompa w kształcie gruszki, która nieustanie rozprowadza krew i składniki odżywcze po organizmie. Uderza ono około 70 razy na minutę. Aby służyło nam jak najdłużej, serce wymaga zdrowego trybu życia oraz prawidłowego odżywiania.

Jeśli serce ma być w dobrej dobrej formie, warto wprowadzić do codziennego życia odpowiednią dawkę ruchu. Systematyczny trening podwaja sieć naczyń krwionośnych w organizmie oraz powiększa ich przekrój, dzięki czemu więcej bogatej w tlen krwi może do niego się dostać. Regularne ćwiczenia wzmocnią nasze serce, obniżą poziom cholesterolu i cukru we krwi oraz zmniejszą ciśnienie tętnicze. Aktywność fizyczna jest naturalnym lekiem wzmacniającym serce. Według światowej organizacji zdrowia człowiekowi wystarczy około 2,5 godziny tygodniowo, aby obniżyć ryzyko chorób kardiologicznych o 30%. Troska o serce polega na poddawaniu go systematycznym obciążeniu oraz zmuszaniu się do coraz większej aktywności fizycznej.
Nie zapominajmy również o swojej diecie. Powinna ona być urozmaicona oraz bogata w niezbędne pierwiastki i mikroelementy. Jednym z ważniejszych pierwiastków odpowiedzialnych za prawidłową pracę serca jest potas. Dostarcza on energię, pobudzając serce do pracy. W czasie wysiłku wzmaga skurcze by lepiej dotlenić organizm. Warunkuje również prawidłową pracę mięśni oraz pobudza wydzielanie insuliny. Objawami niedoboru potasu jest nieregularne bicie serca oraz skurcze mięśni. Nadmiar jest niebezpieczny, bowiem zaburza pracę nerek, dlatego też każda większa dawka powinna być skonsultowana z lekarzem. Potas znajdziemy m.in. w suszonych morelach, śliwkach, pomidorach, awokado, a także w owocach cytrusowych.

Obok potasu równie ważnym pierwiastkiem jest magnez. Odpowiednia jego ilość przyczynia się do wzmocnienia naczyń krwionośnych, obniżenia ciśnienia oraz rozszerzenia tętnic co chroni nas przed zawałem. Prawidłowy poziom magnezu reguluje poziom wapnia i przyspiesza wchłanianie potasu. Magnezem leczy się zastoinową niewydolność serca. Do głównych objawów niedoboru magnezu należą skurcze mięśni, drżenie powiek oraz nerwowość i rozdrażnienie. Bardzo rzadko zdarza się jego przedawkowanie, które objawia się biegunką i nudnościami. Przy prawidłowo funkcjonującym organizmie nadmiar magnezu zostaje wydalony razem z moczem. Pierwiastek ten możemy przyjmować, w aptece znajdziemy różne jego rodzaje i dawki. O tym, jaki magnez i w jakiej dawce jest nam potrzebny warto porozmawiać z lekarzem. W codziennej diecie znajdziemy go w kakao, kaszy gryczanej, orzechach, warzywach strączkowych oraz wysoko zmineralizowanej wodzie.

Wspólnie z potasem dla dobra serca działa również sód. Gdy zostaną zaburzone proporcje między tymi pierwiastkami, potas przestaje spełniać swoją funkcje. Sód reguluje ciśnienie krwi oraz usuwa z organizmu nadmiar wody. Zaburzenie równowagi pomiędzy sodem a potasem zdarzają się bardzo często. Winowajcą jest dieta zbyt bogata w sól. Skutek nadmiaru to wysokie ciśnienie, choroby nerek, wątroby oraz nasilenie objawów cukrzycy. W takim wypadku należy ograniczyć spożywanie słonych potraw i mięs.
Kolejnym minerałem spełniającym bardzo ważne zadanie w prawidłowej pracy serce jest wapń. Niezbędny jest do skurczu serca i odgrywa dużą rolę w pompowaniu krwi do wszystkich tkanek ciała. Jego niedobór może skutkować zatrzymaniem akcji serca. Zbyt mała ilość wapnia objawia się łamliwością kości, często psującymi się zębami, krwotokami z nosa oraz drętwieniem rąk i nóg. Wapń w nadmiarze to nudności, zaparcia, utrata apetytu i kamienie nerkowe. Najlepszym jego źródłem jest mleko i jego przetwory tj. ser, twaróg, kefir, maślanka czy jogurt. Sporo wapnia znajdziemy również w sardynkach, jedząc je razem z ośćmi.

Oprócz dostarczania organizmowi dostatecznej ilości pierwiastków warto również uwzględnić w diecie używanie dobrych tłuszczy. Margaryna zawierająca stanole oraz sterole roślinne będzie dobrym wyborem. Są to naturalne substancje, które hamują wchłanianie cholesterolu. Powinny je jeść osoby zagrożone miażdżycą, chorobą wieńcową oraz chorobą niedokrwienną serca. Aby wzmocnić serce, wprowadźmy do swojego jadłospisu koenzym Q10. Zawarty one jest w orzechach i olejach. Razem z selenem chroni przed nowotworami i zapobiega chorobom serca.

Profilaktyka w dbaniu o serce jest bardzo ważna. Na co dzień pamiętajmy przede wszystkim o warzywach, owocach i unikaniu zbędnych tłuszczy. W kuchni ograniczmy sól i zastąpmy ją świeżymi ziołami. Zapewnijmy sobie również odpowiednią dawkę ruchu, na początek może to być codzienny dłuższy spacer z psem. Przy takich zachowaniach serce na pewno nam się odwdzięczy i będzie dobrze służyć przez resztę życia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here