jak sprawdzić przekaźnik

W dobie wszechobecnej automatyzacji zarówno w przemyśle, jak i motoryzacji, jednym z bardziej popularnych elementów jest przekaźnik. Małe urządzenie, dzięki któremu możliwe jest odseparowanie od siebie obwodu sterującego i wykonawczego. Znaleźć możemy różne warianty tych urządzeń.

Od tych największych wykorzystywanych w sterowaniu urządzeń przemysłowych, po te najmniejsze montowane w samochodach. Mimo, że budowa przekaźnika jest bardzo prosta, często zdarza się, że ulega on uszkodzeniu. W dalszej części wpisu przedstawię jak sprawdzić przekaźnik nie uszkadzając go.

W zależności od tego jakich rozmiarów jest to urządzenie, należy przygotować się do tego w inny sposób. W przypadku, gdy chcemy sprawdzić mały jego wariant w samochodzie wystarczy nam do tego najprostszy miernik za kilkanaście złotych z funkcją sprawdzania rezystancji. Urządzenie takie można nabyć w praktycznie każdym markecie budowlanym czy sklepie elektronicznym.

Mając odpowiednie narzędzie, w pierwszej kolejności musimy zdiagnozować, gdzie może być problem. Przekaźniki mają dwa niezależne obwody, Do jednego z nich podłącza się napięcie sterujące, najczęściej 12 bądź 24V a do drugiego obwód mocy, który zasilać może np żarówkę czy silnik. Najważniejsze pytanie w tej chwili to jak sprawdzić przekaźnik nie wiedząc dokładnie gdzie leży przyczyna jego uszkodzenia.

sprawdzić przekaźnik

W większości przypadków awaria polega na przepaleniu się cewki sterującej stykami przekaźnika. Jest to uszkodzenie, którego najczęściej nie widać na pierwszy rzut oka. Aby potwierdzić swoje przypuszczenia należy podłączyć wspomniany wcześniej miernik do zacisków. Oczywiście przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac, należy bezwzględnie odłączyć napięcie zasilające całe urządzenie. Sprawdzić kilkukrotnie, czy nie ma możliwości by ktoś nawet przez przypadek mógł zagrozić naszemu bezpieczeństwu, a dopiero wtedy wziąć się do pracy.

Po odłączeniu przewodów zasilających cewkę przekaźnika i podłączeniu miernika, jego wyświetlacz powinien wskazać wartość rezystancji typową dla tego rodzaju elementu wykonawczego. Warto jest odczytać jego model i sprawdzić w instrukcji dostępnej w internecie ile powinna ona wynosić. Jeżeli natomiast omomierz wskaże wartość bliską zeru, oznacza to że cewka ma zwarcie. Jeśli na wyświetlaczu wyświetla się wartość OL – cewka nie ma ciągłości.

W obydwu przypadkach przekaźnik należy wymienić

Jeżeli natomiast po oględzinach okazało się, że obwód sterowniczy nie jest uszkodzony, rezystancja cewki wynosi mniej więcej tyle ile w instrukcji, należy sprawdzić drugi obwód. Tutaj również ważne jest aby odłączyć przewody podłączone do wyprowadzeń urządzenia. Za pomocą używanego wcześniej miernika sprawdzić należy rezystancję styków. W tym wypadku niestety nie jest już tak łatwo jak przy mierzeniu ciągłości cewki sterującej.

Przekaźniki charakteryzują się tym, że mogą mieć dwa rodzaje styków, normalnie otwarte i normalnie zamknięte. Różnica pomiędzy tymi dwoma typami polega na ich stanie przy wyłączonym napięciu. Pierwsze z nich przy braku napięcia pozostają otwarte. Dopiero wyzwolenie cewki powoduje, że styki się zwierają. Drugi rodzaj działa odwrotnie.

Mnogość kombinacji może tutaj doprowadzić do zawrotu głowy. Podobnie jak z szukaniem rezystancji cewki, tutaj również musimy posiłkować się instrukcją, bądź oznaczeniami na obudowie urządzenia. Czasami bez trudu znajdziemy dokładne informacje. W innym wypadku musimy uzbroić się w dobre szkło powiększające i cierpliwość.

elektronika automatyka

Sondy miernika przyłożone do styku normalnie otwartego przy wyłączonym napięciu powinny sygnalizować brak ciągłości. Natomiast badając styki normalnie zamknięte bez napięcia powinniśmy zobaczyć na mierniku rezystancje w wysokości zera omów. Jeżeli tak nie jest oznacza, że styki przekaźnika uległy sklejeniu bądź zablokowaniu. Powinniśmy się teraz zastanowić jak sprawdzić przekaźnik bez otwierania korpusu.

Czasami wystarczy obrócić go bądź lekko uderzyć by odblokować uwięzione styki. Taki zabieg nie zawsze pomaga, ale jeśli awaria nie jest zbyt poważna można uchronić kieszeń przed wydawaniem pieniędzy na nowy. Dlatego też warto spróbować. Uderzenie z wyczuciem może spowodować, że sklejone bądź zablokowane styki wpadną w drgania na tyle mocne, że stycznik zacznie na nowo działać.

Co w przypadku gdy nie mamy miernika? Jak sprawdzić przekaźnik gdy nie chcemy inwestować w takie urządzenie? Tutaj zastosować możemy zasilacz, dobierając jego napięcie tak by odpowiadało napięciu cewki. Jeśli po jego uruchomieniu usłyszymy, że przekaźnik wydał charakterystyczny klik, możemy być pewni, że jego cewka nie jest uszkodzona.

[Głosów:9    Średnia:2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here